Goede content schrijven – tips & tricks

Sommige mensen lijken goede teksten uit hun mouwen te schudden alsof het geen enkele moeite kost. Voor de meesten van ons komt het niet zo makkelijk. Als je weet wat bij andere mensen werkt, kun jij ook betere teksten schrijven. Vandaar een aantal tips & tricks.

Zorg voor voldoende tijd om je stuk te schrijven
Goed schrijven is 1% inspiratie en 99% perspiratie wordt wel gezegd. Oftewel, het is hard werken. Maak het jezelf dan niet moeilijker dan nodig en zorg dat je op tijd begint. Vaak is een vaste dag en tijd om aan een tekst te beginnen een prima beginpunt. Niet te dicht bij de deadline natuurlijk want dan heb je minder mogelijkheden om de tekst bij te schaven.

Bedenk dat mensen het F-patroon gebruiken
Het F-patroon? Wat is dat dan? Nou, vaak worden jouw teksten niet direct gelezen maar eerst gescand. Dan worden eerst de kopteksten, de titels, gelezen en vervolgens de eerste woorden van de regels. Op die manier bepaalt de lezer of het stuk interessant genoeg is om daarna goed te lezen. Dit betekent voor jouw tekst dat je je tekst in delen moet opsplitsen en ook subtitels voor die tekstblokken moet gebruiken. En dan natuurlijk een subtitel die bij de inhoud past en die mensen nieuwsgierig maakt.

Korte of lange teksten?
Vaak zie je goedbedoelde tips om teksten toch vooral zo kort mogelijk te houden. Maar is dat wel de juiste manier? Nee. Wat is het doel van je tekst? Dat is natuurlijk om de boodschap over te brengen. Als je dat lukt met een korte tekst, prima! Maar als je daar meer woorden voor nodig hebt omdat de materie bijvoorbeeld lastig uit te leggen is, pak dan die extra woorden. Je kunt de tekst ook laten lezen door iemand anders om te testen of de boodschap overkomt. Kies dan bij voorkeur iemand uit die geen verstand heeft van de materie die je wilt overbrengen.

U of toch jij?
Veel mensen die net beginnen met het schrijven van teksten hebben de neiging om het formele ‘U’ te gebruiken. En dat is 9 van de 10 keer niet juist. Diverse onderzoekingen hebben namelijk aangetoond dat het gebruik van ‘U’ in teksten een afstand creëert tussen jou en jouw lezer. Het woordje ‘U’ gebruik je bijvoorbeeld als je met je huisarts, notaris of pastoor praat. Maar in de meeste gevallen wil jij jouw klanten niet zo formeel benaderen en heeft ‘jij’ de voorkeur. Als je zelf wat formeler in elkaar zit, is het gebruik van ‘U’ natuurlijk niet verkeerd. Het belangrijkste in dit geval is dat de ‘sfeer van de tekst’ overeenkomt met de ‘sfeer van jouw organisatie’.

Jip en Janneke
Een andere veel gemaakte fout is de menselijke neiging om moeilijke woorden te gebruiken. Dat zou dan een soort professionaliteit of intelligentie moeten uitstralen. Iemand als Albert Einstein dacht daar heel anders over getuige de volgende quote: “If you can’t explain it simply, you don’t understand it well enough.” Bedenk dat het taalgevoel van de Nederlandse bevolking enorm uiteenloopt en dat niet iedereen HBO of universitair geschoold is. Door veel jargon en moeilijke woorden te gebruiken, zullen veel lezers snel afhaken en dat wil je nu juist niet. Dus: gebruik Jip en Janneke-taal.

Een afbeelding zegt meer dan 1000 woorden
Valt het je ook op hoe vaak clichés een grote kern van waarheid bevatten? Een afbeelding zegt meer dan 1000 woorden is er ook zo een. Verlevendig jouw tekst met een rake afbeelding en je boodschap komt veel beter over. Denk hierbij ook aan zogenoemde infographics. Deze grafieken kun je heel goed gebruiken om op een grappige of simpele manier informatie aan de lezer te presenteren. Natuurlijk moet de grafiek wel makkelijk herkenbaar zijn als ondersteuning van de tekst.

Meer weten?
Natuurlijk valt er veel meer te vertellen over wat een tekst een goede tekst maakt. Wil je weten hoe we jouw boodschap duidelijk kunnen laten overkomen bij de (potentiële) klant?
Neem dan eens contact met ons op via support@intermix.nl of bel ons op via  0184 433 017. Dan kunnen we de mogelijkheden uitgebreid bespreken.